dinsdag 8 maart 2011

Radijsjes en mulch

In het mini kasje dat ik eerder heb laten zien, groeien nu radijsjes en sla. De sla gaat nog langzaam en ik weet niet of het wel goed gaat. Maar de radijsjes lijken er wel goed uit te zien (zover ik kan zien als onwetende :))

Verder heb ik eergisteren een mulch-laagje over de aarde heen gedaan omdat het bovenste stukje van de aarde echt erg droog was steeds. Het is een mix van gras en half vergane bladeren uit het bos. De plantjes zijn nog maar zo klein dat ik dacht dat het beter zou zijn als het vocht ook hoger vast gehouden word.
Er zat ook nog een ander onverwacht voordeel aan de mulch-laag. Het blijkt er namelijk voor te zorgen dat het mini-kasje niet meer beslaat, en dus meer licht doorlaat!
Dat is echt iets wat ik moet onthouden, "een mulch-laagje zorgt dat de kas niet beslaat". Handig!



Rechts boven op 1 van de foto`s zie je trouwens dat er een bekertje in de grond zit. Dat is een idee dat ik gekregen heb via een moestuinforum. In dit bekertje zit geen bodem en het is bedoeld als hulpje bij het water geven. Ik kan het water erin gieten en het zakt dan langzaam in de grond. Op die manier komen er nooit druppels water op het blad, en kan ik 'mini' zaailingen niet per ongeluk wegspoelen. En als het goed is helpt het mulch-laagje dan om ervoor te zorgen dat het water niet snel uit de grond verdwijnt.
Ook kan ik iets groters gebruiken in de toekomst, een plastic buis bijvoorbeeld. Daar kan dan zoveel water in dat het een paar dagen lang blijft zakken. Op die manier kan je ervoor zorgen dat de planten zeker weten water hebben, ookal is het erg droog weer.
Ik hoop natuurlijk dat een dikkere mulch-laag in de toekomst al het werk voor me gaat doen, maar het is altijd fijn om meer ideeën te hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten