woensdag 26 januari 2011

Aanvulling op oproepje (zie links)



Ik heb voor de tuin veel compost nodig, waarschijnlijk een derde van iedere bak word opgevult met compost! Compost bevat super veel voeding voor de planten, en is echt een soort goud voor de tuin. Compost kost bij tuincentra ongeveer 3/4 euro per zak, er is me verteld dat die compost minder compleet is dan 'echte' compost. En door de hoeveelheid die ik nodig heb, is het ook gewoon duur. Er komt ook nog scherp zand bij en tuinaarde, wat ik misschien ook nog moet kopen. Dus hoe meer ik gratis voor elkaar kan krijgen, hoe beter.

Nu ben ik er na wat zoeken achter gekomen dat ik in Purmerend gratis 'complete' compost mag halen zoveel als ik maar wil! Het schijnt zelfs specifiek heel goed te zijn voor de moestuin. Dat is dus echt geweldig, maar ik heb geen auto dus dat maakt het onmogelijk voor mij om het te halen. De compost komt van de groendienst van de gemeente.

Is er iemand die met me, met de auto, naar Purmerend zou willen gaan om compost te halen?
Ik vermoed dat ik ongeveer 700 liter nodig heb (gokje).
Om een beetje een idee te geven van hoeveel ruimte dat nodig heeft, kan je denken aan die tuincetrum zakken. Het zouden ongeveer 17/18 grote grondzakken zijn (40 L per zak). Ik moet het zelf scheppen en neem dan vuilniszakken mee om het daarin mee te kunnen nemen.
Volgend jaar heb ik als het goed is m`n eigen compost.

Ik betaal dan natuurlijk de benzine kosten en als bedankje kan ik later wat van de groenten die ontstaan zijn mede door de compost, met je delen als je dat leuk/lekker vind. Het zijn dan natuurlijk biologische groenten! Maar dit geld alleen als ik het voor elkaar krijg inderdaad al gezonde groenten te laten groeien. Dat is nog een beetje onzeker natuurlijk, omdat het de eerste keer is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten