woensdag 26 januari 2011

De allereerste bezigheden in de tuin in 2011

Ik heb vorige week voor het eerst gemetseld, dit was nodig omdat de verhoogde bakken die ik ga gebruiken van steen zullen zijn. Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik nog heel veel oude bakstenen had staan, die onnodig ruimte stonden in te nemen. Ik had deze bakstenen al sinds ik hier 3 jaar geleden kwam wonen. De hele tuin bestond toen uit steen en ik heb het grootste gedeelte er toen uitgehaald.
Dit is de eerste bak, de diepte is ongeveer 30 cm, en ik ga hem vullen tot 25 cm, zodat er later nog compost bij kan als ik wil.
Als later blijkt dat hogere bakken beter is, kan ik er natuurlijk gewoon nog een laag bovenop maken.
Het metselen ging wel goed, het is geen meesterwerk natuurlijk, maar het ging dan ook vooral om het verstevigen van het muurtje. Gestapelde stenen zijn gewoon wankel, en nu plakt het ietwat aan elkaar vast. Het scheelt veel.
Metselen is eigenlijk best heel leuk om te doen vind ik, het enige wat een beetje irritant was, was het tillen van de zware zakken metselspecie. Ze wegen 25 kilo! en ik heb geen auto! Ik haalde ze dus 1 voor 1, achterop de fiets, en lopend naar huis natuurlijk. Daarna is het ook nog een uitdaging om de zak op te tillen en de metselspecie gecontroleerd in een bak te krijgen. Het stuift gigantisch als het te snel gaat, en de zak is dus loodzwaar.
Maar goed :P het is allemaal gelukt.


Hier zie je de vorming van de 2de bak, die is deze week afgekomen. Ook moest ik het tuinpad voor een deel opnieuw leggen omdat de bakken beiden een stuk van het tuinpad wegnemen.


Een duidelijke foto van de 2de bak


En hier m`n eerste compost hoekje. Dit zijn geen gemeltselde stenen maar gestapelde. Op die manier kan ik nog even testen of dit formaat handig is. Misschien moet hij groter of kleiner.. ik heb nog geen idee. In ieder geval zit hij nu al bijna vol, vooral omdat ik gras weg moest scheppen voor het verschuiven van het pad. Er zitten dus veel graszoden in.
Misschien besluit ik 'uiteindelijk' een bak van palen en kippengaas te maken, voor een betere luchttoevoer. Of eentje van hout.
Maar voor nu ben ik helemaal tevreden met hoe het nu is.
De potten die erop staan zijn om katten het idee te geven dat ze 'geen zin hebben' om erop te lopen. Waarschijnlijk werkt het niet, maar ik moest toch iets verzinnen om het instortingsgevaar wat te verkleinen. Het is nogal wankel namelijk.


In de potjes zitten trouwens aardbeienplantjes die tot nu toe de winter overleefd hebben. Het lijkt me super als dat gewoon goed doorgaat. Op het moment heb ik 4 planten die leven, die mogelijk ook stekjes maken over een tijdje.
Veel aardbeienplanten is geweldig, want ik hou erg van aardbeien.

Dit zijn de vorderingen tot nu toe.
De volgende stappen zijn het maken van de derde bak, die aan de andere kant van het pad komt. En daarbij moet ik gebruik maken van deze stenen:


Tussen deze stenen zitten gigantische zwarte spinnen die snel rennen, leuk voor het verassings effect :o (ik ben toch ietwat bang voor die spinnen)
Dus dat is angsten overwinnen!
Verder is het de bedoeling dat het stukje op de laatste foto leeg komt, zodat ik ook dat kan gebruiken voor een moestuinbak. De vierde en de laatste. Daar komen planten die schaduw niet erg vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten