zondag 6 februari 2011

Slaplantjes

Tussen de bezigheden door heb ik ook sla gezaaid op 26 Januari, het is Romijnse minisla, wat een vrij kleine slasoort is. Dat leek me handig omdat m`n tuin niet zo groot is, en omdat ik niet super veel sla nodig heb per keer dat ik een salade maak.
Ik heb veel zaadjes gezaaid omdat ik ergens las dat gemiddeld maar een derde van de zaden uitkomt. En ik rekende ook mee dat sommige plantjes op een later tijdstip misschien ook wel dood zouden kunnen gaan.
Dat maar een derde uitkomt bleek dus niet het geval, alle 24 zaden, op 2 na, zijn uitgekomen! Dus nu heb ik 22 sla plantjes!
Als ze allemaal goed blijven groeien, deel ik over een tijdje gratis sla uit :P
Ik ben benieuwd!
---
Ik heb gelezen dat het goedkoop en milieu vriendelijk is om bijvoorbeeld stukken keukenrol te gebruiken als kweekbakjes. Het karton is niet schadelijk voor de grond, integendeel. Men zegt ook dat je ze zo de grond in kan zetten, wat voordelen heeft omdat de wortels tijdens het planten in de volle grond, niet beschadigd raken. Het karton zou verteren en de wortels zouden gemakkelijk de grond in kunnen groeien. Dat is dus een interessant experiment, al zijn deze plantjes nog niet voor buiten, deze zullen binnen blijven.
Ook als je het karton er niet om heen wilt laten is het handig, het is namelijk gemakkelijk los te scheuren (omdat het al dagenlang nat is) en de plantjes kunnen er zonder getrek uitgehaald worden.

Ik heb dus karton van keukenrollen gebruikt (om een vreselijk lang verhaal kort te maken :P)


De plantjes groeiden al snel behoorlijk goed, maar waren erg teer. Omdat de katten er vaak wel erg dicht in de buurt kwamen, heb ik ze in dit 'ding' gezet. Ik kwam het tegen bij de kringloopwinkel en vond het er geschikt uitzien :P (lol). Volgens mij is het eigenlijk bedoeld om je drinken of taart ed, in de zomer tegen insecten te beschermen.


De sla is nu geplant in bak die gevuld is met compost, ietsje turf en zand. Het droge gras ligt erop om de vochthuishouding stabiel te houden (experimentje), in huis droogt alles namelijk erg snel uit door de kachel. Buiten word het ook gebruikt voor oa dit doeleinde, dus waarom zou het binnen niet werken. Als je op de foto klikt zie je de mini plantjes eruit steken. Ik heb het planten nu al gedaan omdat de worteltjes anders door elkaar heen zouden gaan groeien. Het is dan moeilijker om de plantjes te scheiden zonder ze stuk te maken.


Een verdwaald tomatenzaadje in de bak met slaplantjes, dat aan het ontkiemen is. De 'boomstronk' op de achtergrond is een lucifer.


Sla groeit trouwens graag op koude plekken, dus de bak staat vrijwel tegen het raam aan. Zo dicht op het raam is het gemiddeld zo`n 10 tot 12 graden, dus mijn hoop is dat ze daar gelukkig zijn en heerlijke sla worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten