woensdag 11 januari 2012

Januari, tijd om weer na te gaan denken over de tuin

Ik realiseerde me vandaag, dat ik best al wat kan gaan nadenken over wat ik met de tuin wil doen dit jaar. Een aantal dingen kunnen in Februari al gezaaid worden, en voor die tijd moet ik de tuin natuurlijk klaar hebben om te beginnen.
Zo kan ik m`n mini kasje weer op gaan zetten en de grond daarvoor geschikt maken, wat betekend dat ik nog heel veel moet doen! M`n tuin is op het moment nog een rommeltje.
Er moet veel gewied worden, veel opgeruimd, ik moet nadenken over hoe ik aan compost ga komen en wil dit jaar de bodem bedekken met iets dat onkruid weert + vocht in de grond houd. Iets als cacao doppen of houtsnippers of zoiets.
Wederom heb ik geen budget voor deze dingen, dus alles moet weer zo handig mogelijk/goedkoop mogelijk opgelost worden.

Ik wil dit jaar veel anders doen dan vorig jaar. Zo had ik vorig jaar gigantisch veel soorten planten, wat ik erg leuk vond maar ook lastig omdat het overzicht een beetje verdween. Ook had ik veel teveel tomaten, op een gegeven moment kwam ik niet meer aan oogsten (en vooral eten) toe.
De planten die vorig jaar geen succes hadden, wil ik dit jaar denk ik niet proberen. Vorig jaar kwam het vooral door kevers en schimmels. Ik wil proberen vooral planten uit te kiezen die daar tegen kunnen, zodat ik geen ingewikkelde middeltjes nodig heb om dingen te bestrijden.
Planten die hier uit zichzelf, zich al aardig redden, zijn denk ik de beste keuzes.

- De sla ging heel goed vorig jaar, en ik vond het heerlijk om iedere ochtend wat sla op m`n brood te kunnen doen.

- De radijsjes waren een succes, ook heel lekker.

- De komkommers gingen gemiddeld behoorlijk goed, uiteindelijk ook de te vroeg gezaaide planten. En vooral kleine komkommers zijn handig omdat je ze zo op kan eten, wanneer je maar zin hebt.

- De tomaten gingen dus goed, vooral in het begin. Later in de zomer had ik wel veel last van de aardappelziekte, alles ging er uiteindelijk door dood. Omdat ik niet m`n hele tuin wil afdekken om de planten tegen regen te beschermen, wil ik me vooral richten op vroege tomaten.

- De courgettes groeiden geweldig, en waren lekker. Dus die komen weer terug, alleen wat minder planten misschien want ik had er echt teveel. Naast dat ze veel ruimte innemen, waren er ook teveel courgettes en liet ik ze uiteindelijk maar doorgroeien om ze voor de sier ergens neer te kunnen leggen. (Ik had ronde courgettes die op pompoenen lijken, en er dus best leuk uit zien).

Deze groenten komen dus terug, en verder moet ik er nog over nadenken. Er komen wel wat veranderingen in 'welke' soorten het moeten zijn. Zo had ik vorig jaar tomatenplanten die echt veel te groot werden voor mijn kleine tuintje. Ze droegen wel mooie tomaten, en het was leuk omdat ze vooral ook veel tomaten gaven, maar de kleine planten waren toch echt handiger.
Het is niet dat ik door wil slaan in 'klein' maar ik wil wel 1 soort proberen die echt heel erg 'mini' is. De 'Micro Tom' tomatenplant, de kleinste soort ter wereld.. schijnt. De tomaatjes zelf zijn niet de kleinste, maar het plantje dus wel.
Ik wilde graag ook het kleinste tomaatje uitproberen, tomaatjes die zo groot worden als een erwt, maar het blijkt dat de planten daarvan weer heel uitgebreid groot worden. Die zijn dus niet geschikt voor mijn tuin.

Eerste foto: Het kleinste tomaatje (maar met te grote plant)
En de tweede foto: De Micro Tom, maar dan een gele soort, ik wil graag een rode proberen.


2 opmerkingen:

  1. Ik ben even nieuwsgierig: waardoor deden volgens jou de komkommers en tomaten het zo goed? Welk ras had je en hoe heb je ze gekweekt? (komkommers deden het hier vorig jaar slecht en tomaten matig).

    Leuk om weer wat van je te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Nans :)
    Ik weet het natuurlijk ook niet zeker, maar ik denk dat de tomaten het goed deden omdat ik vroeg begonnen was met zaaien. Eigenlijk is dat vaak niet goed, maar de eerste lentemaanden waren vorig jaar heel warm en zonnig. Dat was mijn gelukje. Daardoor groeiden de planten geweldig en had ik snel al tomaten. Al voordat de zomer, rond augustus als ik het goed heb, veranderde in 1 grote regenbui. De regen is slecht voor tomatenplanten (aardappelziekte). Bij mij deden de planten het vanaf de regen ook slecht, maar er was daarvoor dus al veel oogst geweest.

    De komkommers.. dat zou ik even na moeten zoeken. Ik ben bang dat het een hybride ras was, per ongeluk besteld. Ook die had ik vroeg gezaaid, en heel lang binnen op de vensterbank, 1 plant maakte binnen al zijn eerste bloemen en komkommer. Pas toen het echt warm was gingen ze naar buiten. Ze kregen daardoor wel spint trouwens.. niet zo goed. Maar buiten knapten ze op.
    Geen idee of dit goede manieren zijn, ik deed ook maar wat.

    En of dat met de tomaten dit jaar weer lukt, hangt helemaal af van of de lente zacht is, of koud.

    BeantwoordenVerwijderen